Nyheter fra Ford

Test av varebil: Ford Galaxy - bedre komfort får du ikke!

Det er deilig å ha privatbilkomfort og knallgode kjøreegenskaper selv om du er på jobb og kjører varebil, sier Rolf Hansen. Den erfarne driftslederen fra Mo i Rana er svært godt fornøyd med sin nye Ford Galaxy varebil.

– Ingen andre biler med grønne skilter kan by på den kvaliteten, komforten og plassen som Galaxy kan. Her slipper du å sitte med rattet i magen. En mann på to meter finner lett en behagelig sittestilling. Dette den perfekte firmabilen for meg, sier Hansen.

Til daglig jobber han for firmaet Kvikk i Mo i Rana. I tillegg til å klargjøre brukt- og nybiler for de aller fleste forhandlerne i området, har Rolf ansvar for taksering etter skader. Da hender det rett som det er at han får bruk for plassen bak veggen i Galaxyen.

Les: Derfor valgte Norges yngste godsfrøken Ford Ranger

– I tillegg til store avfuktere har vi ofte behov for å ha med oss annet større utstyr når vi skal ut på oppdrag. Dette er det mer enn god nok plass til i bilen. En annen stor fordel med Galaxyen er at materialene Ford har valgt er enkle å rengjøre. Sammenliknet med mange av de andre merkene vi har klargjøring og rens for, er den blant de aller enkleste å holde ren, Også den flotte servicen jeg har fått hos vår lokale Ford-forhandler, Sentrum Auto, har vært viktig for bilvalget mitt, sier den fornøyde Ford-eieren.

Varebil med høy nyttelast og mye plass

En av de største flerbruksbilen på markedet, Ford Galaxy, er nå nemlig også i salg som varebil. To bakseterader er fjernet for å frigjøre en vareromslengde på hele 1875 mm, bredden ved dørene er 1320 mm og høyden foran er 1100 mm og bak 1050 mm. Nyttelasten er opptil 760 kg.

Med på kjøpet kan du få både automatgir, firehjulstrekk og et valg mellom utstyr som vanligvis bare fås på dyrere personbiler.

Liten eller stor varebil?: Se det store utvalget fra Europas mest solgte nyttekjøretøymerke

– Jeg har valgt en modell med 150 hestekrefter og firehjulstrekk. På veiene her oppe må vi rett som det er krysse fjelloverganger hvor snøen ligger og været skifter fort. Da er firehjulstrekk helt topp å ha. Jeg pleier å si at her oppe tar ingen sjanse på piggfritt. Du vet aldri hva slags føre du kommer utfor, sier Hansen.

Galaxy i varebilversjon blir levert i fire utgaver, alle med en 2.0-liters TDCi-dieselmotor:

  • To varianter med intelligent firehjulsdrift (150 HK med manuell girkasse og 180 HK med automatgir)
  • To varianter med forhjulsdrift (180 HK og 210 HK, begge med automatgir).

Beste sittekomforten i klassen

– Foruten firehjulstrekk som gir meg fremkommelighet, er jeg veldig begeistret for delskinnsetene og den flotte sittekomforten. Ingen andre varebiler jeg har prøvesittet i denne prisklassen byr på noe i nærheten den samme komforten. Også navigasjonssystemet med parkeringssensorer og ryggekamera er noe jeg er blitt veldig glad i. Sitter du i en annen bil uten, føler man seg hjelpeløs, sier Hansen.

Med det høye utstyrsnivået Titanium, automatgir og en drivstoffgjerrig 2-liters turbodieselmotor med 150 hestekrefter, starter prisen på svært attraktive 384.852 kroner.

Les også: Her er verdensmesternes 15 beste økokjøringsråd

Setter ekstra pris på rattvarme og oppvarmet frontrute

Noe spesielt utstyr du er ekstra glad i?

– Ja, oppvarmet ratt og frontrute. Det er helt topp på en kald dag når jeg ikke har forhåndsoppvarmet bilen. Bare prøv det og du vil bli frelst, oppfordrer driftslederen i Kvikk AS i Mo i Rana.

F G L I