Nyheter fra Ford

Slik ble designperlen nye Ford Fiesta til

Bak Fords nye bilmodell står to designere med bakgrunn fra mote- og illustrasjonsverdenen. Slik ble designperlen nye Ford Fiesta til.

Sjefsdesigner i Ford Europa er belgiske Sonja Vandenberk, som sammen med et globalt og internasjonalt designteam basert i Tyskland og Storbritannia skaper neste generasjon bilinteriør for Ford. 

Fra kunst til karosseri

Det lå ikke alltid i kortene at Vandenberk skulle designe biler. Hun begynte nemlig karrieren sin som Art Director og har utdannelse innen både grafisk kunst, grafisk design, illustrasjon,  og har illustrert flere barnebøker. Det var likevel biler som hjertet hennes banket sterkest for, og hun har bred erfaring som designer for flere store motormerker.

– Jeg studerte illustrasjon i London og møtte noen som studerte bildesign ved Royal College of Art. Jeg visste ikke at noe sånt eksisterte, men forsto at det var mange menn i det feltet, så jeg tenkte at det måtte jeg gjøre noe med. Etter å ha frilanset som illustratør i flere år, dro jeg til et bilfirma og viste dem arbeidet mitt og sa: ”Jeg tror jeg også kan gjøre dette”, sier Vandenberk.  

Les: Nå er nye Ford Fiesta endelig klar for Norge!

Med mote i bagasjerommet

I Fords designteam sitter også en motedesigner bak tegnebordet. Catherine Verpoorts ekspertise ligger i farge- og materialdesign, og hennes spesialfelt er å finne kreative løsninger til bilinteriør. Designeren har en mastergrad fra den anerkjente moteskolen Central Saint Martins i London, og har jobbet i både Berlin og Paris. 

– Som designer finner jeg inspirasjon fra mote, kunst, sportsutstyr og møbeldesign, men også fra reising eller en butikkåpning. Vi evaluerer disse trendene nøye og definerer hvordan de kan relateres til våre designkonsepter. Med inspirasjonen vår skaper vi historier rundt bilen og kunden vår. Vi ser for oss hjemmene deres, livsstilen og ambisjonene deres, som leder oss til produktideene våre, sier Verpoort. 

Sammen var de i Oslo for å møte bloggere og journalister fra mote- og ukepressen for å fortelle om Fords tanker rundt design.

Fra runway2highway»

Designerne ser ofte på catwalktrender og hva som skjer i folks liv. De blir inspirert av mote, men synes at moten nå begynner å la seg inspirere av biler, gjennom for eksempel teknologien som blir brukt i tech-klær. Teamet har et trend forecasting-firma basert i Detroit som spår hva som kommer i årene fremover. Likevel går designerne på visninger for å få inspirasjon, og bruker det verdenskjente analysebyrået WGSN- akkurat som moteverdenen gjør. 

– Se for deg disse bilene på en catwalk, som modellene. De har ulike personligheter, du har for eksempel den sporty. Kanskje er de fra ulike designere. Du har noe Chanel i den bilen, og litt Prada i den bilen. Catwalken er hvor de er fra og hva de er inspirert av. Motorveien er hvor du møter dem neste gang, forteller Vandenberk.  

Nysgjerrig? Bygg din egen nye Ford Fiesta her

Menneskets beste venn

Designerne og spesialiserte psykologer brukte i forkant av designprosessen til den nye Ford Fiesta utallige timer på å evaluere hvordan mennesker samhandler med bilen sin. På denne måten oppdaget man hvordan kundene lever med bilene sine, og hvordan de daglig bruker interiøret. De snakket med kunder og spurte dem om hva som var det første folk så på når de entret en bil. Designerne kunne dermed skape ulike typer personligheter for hver Fiesta-variant med et design som appellerer til et bredt spekter av kunder. 

– Jeg finner inspirasjon overalt. Det handler om å holde øyne og ører åpne, noen ganger lytte til musikk og andre ganger omgi seg av ren stillhet. Jeg er en ganske jordnær person. Det er klart design handler om inspirasjon, men kanskje enda viktigere så handler det om å få det til. God design kan få noe du har bruk for til å bli til noe du ønsker deg, forteller Vandenberk.

Neste generasjon Ford

Fords nye Fiesta er den teknologisk mest avanserte småbilen noensinne, og bygger på den suksessfulle utgående Fiestaen som flere ganger har vært Europas mest solgte bil. Den nye modellen har blitt enda mer elegant i formene, har en svært brukervennlig betjening og er tilgjengelig med avanserte teknologier man tidligere bare fikk på større og dyrere modeller. Eksempler på slike teknologier er parkeringsassistent som hjelepr til med lukeparkering, antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, filskiftevarsler og blindsonevarsler. For kalde vinterdager gjør et oppvarmet ratt bilturen mer komfortabel og på varme dager kan man få solen inn i kupeen gjennom det store panoramataket som også kan åpnes. I tillegg kan man nyte god musikk på turen med et premium lydanlegg fra B&O PLAY, datterselskap av Bang & Olufsen.

Les: Ford og Bang & Olufsen med avtale som vil gi Ford-kjøper knallyd!

4 ting du ikke visste om nye Ford Fiesta

  1. Robotrumper ble brukt til å teste bilsetene 25.000 ganger for å sjekke setenes kvalitet og at de tåler bruk over tid.
  2. Over 5000 sanger ble hørt på under utviklingen av det nye lydsystemet B&O PLAY Sound System. Ingeniørene skulle forsikre seg om at anlegget høres bra ut, uansett om du hører på Adele, Foo Fighters eller klassisk musikk, med lav eller høy lyd.
  3. Det skinndekkede rattet har blitt testet mot skade fra solkrem på sjåførens hender. I tillegg har det blitt designet for å tåle kaffesøl, jord fra skittens sportsutstyr, og til og med fargen fra nyinnkjøpte jeans.
  4. Aldri mer smelling med dører! Med den nye Fiesta kreves det 20 prosent mindre kraft å lukke bildørene. Innovative dørkantbeskyttere hopper på plass når dørene åpnes, for å kunne beskytte både bilens dører mot riper og bulker, og bilene parkert rundt.

F G L I