Nyheter fra Ford

Nye Focus med unik lysteknologi som hjelper deg i høstmørket

Den unike teknologien på nye Ford Focus justerer kontinuerlig kjørelyset så veibanen til enhver tid er best og riktigst mulig lyst opp i mørket.

Ford er den første bilprodusenten som introduserer den nye og unike lysteknologien. I tillegg til å bruke GPS, leser den trafikkskilt og veimerking.

Fords adaptive LED hovedlys kommer med et nytt kamerabasert prediktivt kurvelyssystem som leser svinger og veimarkeringer opptil 65 meter foran bilen og tilpasser lyset deretter. I tillegg kan systemet se veiskilt som stoppskilt og rundkjøringskilt og justere lyset for maksimale lysforhold.

Kommer du for eksempel inn i en rundkjøring blir lysstrålen bredere slik at du lettere ser eventuelle fotgjengere eller syklister på fortauet ved siden av.

Les: Her er fem vinterdekktips alle bør vite om

Nye Focus-lys gjør kjøring i mørket langt bedre

– Drømmen er å gjøre det like lett å kjøre i mørket som på dagtid. Med denne teknologien er vi på god vei til å nå det målet. Selv om GPS og bilens kartverk er en svært god kilde til informasjon, gjør avlesningen av trafikkskilt at du får enda bedre informasjon om kjørebanen foran deg, sier ingeniør med spesialitet innenfor lysforskning i Ford Europa, Michael Koherr.

Årlig endres kjøremønsteret på hele 15% av europeiske veier. Det gjør at GPS-systemet alene ikke er nok til å forutse hvordan den mørklagte veibanen foran sjåføren til enhver tid ser ut.

Ved å lese av både trafikkskilt og veimerking registrerer bilen en sving lenge før sjåføren svinger på rattet, også når veibanen ikke stemmer overens med kartdataene i bilens GPS-system.

Frontkameraet til nye Ford Focus jobber også sammen med førerassistanseteknologien som hjelper sjåføren å holde bilen midt i sitt kjørefelt og avstanden til bilen foran. Systemet leser også trafikkskiltene, og kan sammen med bilens navigasjonssystem tilpasse farten etter gjeldende hastighetsbestemmelser.

Les også: Slik kjører du lovlig med tilhenger

8 av 10 redde for å kjøre i mørket

Ifølge en undersøkelse Ford har foretatt blant mer enn 5000 europeiske sjåfører i Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og Storbritannia, oppgir hele 81% av disse at de er redde for å kjøre i mørket.

Ifølge ekspertene er det faktisk hele tre ganger så stor risiko for å komme ut for en trafikkulykke med dødelig utgang om natten. Spesielt fotgjengere er utsatt. Ifølge Statens Vegvesen ble 48 fotgjengere drept i perioden 2012-2017. Av disse var det 30 som ikke brukte refleks.

Fords adaptive LED hovedlys blender også automatisk ned for motgående kjøretøy. Studier viser at dette aktiverer fjernlys opptil ti ganger oftere enn når det skrus på manuelt.

Ford utvikler nå en ny type teknologi hvor et infrarødt kamera ser både fotgjengere, syklister og større dyr i mørket på opptil 120 meters avstand.

F G L I