Nyheter fra Ford

Nå kan Ford Transit gå på fossilfri og bærekraftig frityrolje

Ford har nå godkjent bruk av 100 % biobasert drivstoff i alle sine Transit nyttekjøretøy med 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den fornybare plantebaserte dieselen (HVO) er laget av vegetabilsk matoljeavfall.

– Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å gå på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten. Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Bygg din 2-tonns Transit eller Transit Custom her

Bidrar til 90 % reduksjon i klimagassutslippene

HVO (hydrert vegetabilsk olje – eller fornybar diesel) kan erstatte diesel og gjøre luftkvaliteten bedre. Sammenlignet med vanlig diesel kan HVO føre til at klimagassutslippene reduseres med hele 90 %. Kjøretøy som bruker det fossilfrie bærekraftige drivstoffet slipper ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.

Flere selskap rundt i hele Europa samler i dag inn matolje fra restauranter, storkjøkken og skoler. Med EU-prosjektet RecOil ønsker Europakommisjonen å ytterligere øke innsamlingen, blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger, for dermed å kunne øke produksjonen.

Les også: Ford med dobbeltseier da årets nyttekjøretøy ble kåret


Lettere å starte bilen når det er kaldt

HVO består også av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute.

Ford har testet HVO grundig i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren for å ta det i bruk. Serviceintervallene blir heller ikke påvirket ved bruk av det mer miljøvennlige drivstoffalternativet. Den fornybare dieselen er derfor godkjent for bruk på alle modeller med 2-liters EcoBlue dieselmotor, det vil si 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.

HVO100 selges på flere utvalgte bensinstasjoner i Norge. HVO selges både som et helt rent biodrivstoff, og kan også blandes sammen med diesel. Tradisjonell fossil-diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940.

10 ting du kanskje ikke visste om nye Mustang Mach-E

1. Hurtiglading: Eiere av Mustang Mach-E kan kjøre opptil 93 kilometer etter bare 10 minutters lading på en IONITY-ladestasjon. Elbil-SUVen har en rekkevidde på opptil 600 kilometer. 2. Kjøp bilen online: Du kan bestille, bygge og til og med bestemme deg for levering av din Mustang Mach-E på nett. Du kan selvsagt også gjøre det […]

Les mer »

Derfor er nye Mustang Mach-E allerede en elbilsuksess!

Med opptil 600 km rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk og en startpris på 422 000 kroner inkl. levering setter den nye og romslige helelektriske SUV-en Mustang Mach-E en helt ny standard i elbilsegmentet.

Les mer »

Nye Transit-modeller med aktiv parkeringsassistent

Med det siste innen førerassistanseteknologier kan nye Ford Transit 2T og Ford Transit Custom nå hjelpe deg med å parkere og styre ut av de trangeste parkeringsplassene.

Les mer »

Ford har utviklet emoji-jakke for syklister

Med stadig flere syklister på europeiske veier er det viktigere enn noensinne at bilistene vet hva syklisten har planlagt. Nå har Ford utviklet en emoji-jakke som også sier noe om hvordan syklisten føler seg.

Les mer »