Nyheter fra Ford

Familiebiltest: Ford Edge er best, størst og barskest!

Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene da familien Kamhaug fra Asker skulle kjøpe ny familiebil. Den skulle både se pen ut, ha god fremkommelighet og masse plass. Etter en grundig gjennomgang av en rekke bilmodeller endte de opp med nye Ford Edge. Det har de ikke angret på siden.

– Det ble en artig utfordring siden kona og jeg er økonomer begge to, og tok oss god tid til å gå grundig til verks i bilbyttet. Vi hadde en rekke krav til hva vi ville ha. Den skulle ha firehjulstrekk og automatgir, og ikke minst god plass til hele familien siden vi skulle videre fra en romslig Ford Mondeo. Og ja, den nye bilen skulle ha et tiltalende ytre, forteller Christian Kamhaug.

Familien valgte med andre ord å gå høyt ut med mange alternativer for å finne den best egnede bilen til sitt behov.

KAMPANJE: Se de ekstra gode prisene vi har på Ford Edge akkurat nå

Omfattende uttesting

– Med listen gikk vi løs på de ulike alternativene og testet etter beste evne, og de forsvant ut én etter én av ulike grunner, men overveiende på grunn av plassmangel. Det er fair å si at det finnes mange bra biler der ute, men at rammen vi hadde definert var overraskende kompromissløs i praksis. Det betyr at der en kandidat kunne levere på så å si alle punkter, feilet den kanskje på design. I neste tilfelle kunne det være at motoren var for svak eller at plassen ikke var god nok. Det ga oss etter hvert få kandidater, sier Kamhaug videre.

GOD PLASS: Magnus har godt med plass i baksetet i familiens nye Ford Edge

Valgte vekk allemannsalternativet

Ford Edge stod på listen. Men prisen var i utgangspunktet noe over grensen de hadde satt seg. Det skulle imidlertid vise seg at listens” black horse” hadde mer potensial i innspurten, etter hvert ble den stadig mer begjærlig med egenskapene som passet familien som hånd i hanske.

– Det kulminerte når vi var på langtur en helg, og telte 33 stykk av det ene mulige alternativet.  Det var med på å vippe kona og meg over på at nye og spennende Edge var det riktige valget for oss, og det ble handel hos RøhneSelmer på Billingstad. De har gjort en utmerket innsats med å hjelpe oss med de riktige valgene for en ”skreddersydd bil” til våre behov, fortsetter Kamhaug.

Les også: Her får du mye luksus-SUV for pengene

Tre utstyrsnivåer og aktiv støydemping i kupeen

Ford Edge tilbys i dag med tre utstyrsnivåer, den meget godt utrustede Titanium-varianten, en mer sportslig og enda bedre utstyrt ST-Line med sportsunderstell og den luksuriøse toppspekkede Vignale-utførelsen med blant annet eksklusive Windsor-skinnseter og massasje i setene.

Den store tøffe SUVen byr også by på innovativt utstyr som adaptiv styring, slik at bilen trenger mindre rattutslag for å svinge i lave hastigheter og motsatt i høyere hastigheter. Edge har også Fords nye system for aktiv støydemping i kupeen. Dette bruker samme teknologi som støydempende hodetelefoner, noe som gjør reisene roligere og mer behagelig

Ford Edges intelligente firehjulsdrift sørger også for at kreftene mellom hjulene fordeles etter behov. Det gir optimal fremkommelighet og reduserer dessuten drivstofforbruket.

Familietest: Derfor er Ford S-MAX med firehjulstrekk Norges beste 7-seter

– Imponert over teknologien

Kamhaug er imponert over teknologien i Edge. De har hatt den i drøyt to måneder og blir daglig overrasket.

– Når man kommer fra en romslig Ford Mondeo med noen år på baken, og så slår vinduspusserne seg på automatisk i den nye Edgen når det begynner å regne da blir i hvert fall jeg litt himmelfallen. Og tilsynelatende smådetaljer som varme i rattet blir plutselig veldig stort når kulda kommer snikende, smiler Kamhaug.

Nye Ford Edge kommer med to forskjellige motoralternativer – en 2-liters TDCi-dieselmotor med 180 HK og 6-trinns manuell girkasse eller en 2-liters TDCI motor med hele 210 HK og automatgir. Det målte drivstofforbruket for begge motorene ved blandet kjøring er helt nede på 0,58 l/mil.

Les også: Slik får du DAB i bilen din

Startpris for meget godt utstyrt bil: 616 000 kroner

Prisen på bilen med det meget innholdsrike utstyrsnivået Titanium og 180 HK dieselmotoren er fra 616 000 kroner. Den topputstyrte luksusvarianten av den tøffe store SUVen, Edge Vignale, får du fra 678 000 kroner.

– Når en tar i betraktning alt det medfølgende utstyret er dette meget gode priser. Mange av de andre bilene vi så på annonserte med priser uten ekstrautstyr og var langt dyrere da vi hadde huket av på det vi ønsket, sier Kamhaug.

Om det er noe de ennå ikke har fått kjent på i sin Edge? Svaret kommer med noe nøling først:

– Jaaa, Edge skal kunne parkere seg selv. Jeg må innrømme at det fortsatt er uprøvd fordi vi har lyst til å prøve denne magien i kontrollerte former. Også er det store spørsmålet om det nye familiemedlemmet kommer seg opp til hytta på vinterføret. Men jeg er rimelig sikker på det svaret, avslutter Kamhaug med et smil.

 

F G L I