Nyheter fra Ford

Derfor er nye Mustang Mach-E allerede en elbilsuksess!

Med opptil 600 km rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk og en startpris på 422 000 kroner inkl. levering setter den nye og romslige helelektriske SUV-en Mustang Mach-E en helt ny standard i elbilsegmentet.

– Med Mustang Mach-E får du mer elbil for pengene enn noensinne. Både designet, det moderne interiøret, den fantastiske rekkevidden og de knallgode kjøreegenskapene har allerede fått nordmenn til å gå mann av huse for å forhåndsbestille sitt eksemplar, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

Bare i løpet av de første 24 timene etter lanseringen hadde mer enn 1800 nordmenn forhåndsbestilt den nye elbil-SUV-en.

Her kan du bygge og forhåndsbestille din nye Mustang Mach-E

Når den ankommer Norge høsten 2020, vil Mustang Mach-E være tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den kan fås med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, drevet av to motorer som fordeler kreftene mellom front og bakaksel.

  • For en godt utstyrt Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) med en rekkevidde på opptil 450 km (standard range) er prisen fra 422 000 kroner inkl. levering.
  • En Mustang Mach-E RWD (bakhjulstrekk) long range med rekkevidde på opptil 600 km og bakhjulstrekk vil koste fra 473 400 kroner.
  • Ønsker du firehjulstrekk og 540 km rekkevidde vil svært godt utstyrte Mustang Mach-E AWD long range koste fra 554 400 kroner. Klarer du deg med opptil 420 km rekkevidde er prisen på AWD standard range fra 492 000 kroner.
  • Den komplett utstyrte «First Edition» med 540 km rekkevidde og firehjulstrekk, kommer i et begrenset antall og koster 599 000 kroner. Den blir tilgjengelig i tre lekre eksteriørfarger, Rapid Red, Carbonished Grey eller Grabber Blue. Grabber Blue er eksklusivt tilgjengelig til First Edition.


Bruker maskinlæring for å bli kjent med deg

Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremoduser: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell er fintilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Fords neste generasjon SYNC-infotainmentsystem får også sin debut i Mustang Mach-E. Den har et smart og moderne brukergrensesnitt som bruker maskinlæring for raskere å lære seg sjåførens preferanser. Ved bruk blir det bare bedre og bedre tilpasset brukeren, blant annet ved hjelp av svært avanserte OTA- (Over The Air) systemoppdateringer. Neste generasjonen SYNC har en touchskjerm på hele 15,5 tommer, og et adaptivt instrumentpanel gjør at du ikke trenger å bekymre deg for lange, avanserte menyer. Her kan du med berøring, sveipe- eller klypebevegelser, som alle er kjent med fra sin smarttelefon, enkelt finne frem til funksjonene du er på utkikk etter.

– Systemet lærer seg raskt preferansene dine, og kommer med sine personlige tips. Det kan foreslå at du bør trene på en mandag hvis det er noe du vanligvis gjør på mandager, eller tipse deg om å ringe hjem etter jobb hvis det er noe du vanligvis gjør, forklarer Berg.

OTA vil også brukes til kontinuerlig å oppdatere bilens andre egenskaper.

Romslig med SUV-plass til 5 personer

Med batteripakken plassert under gulvet har Fords ingeniører og designere utviklet en bil som ikke bare er en ekte Mustang, men som også leverer maksimalt med plass for 5 passasjerer og bagasje.

Mustang Mach-E har en såkalt frunk, et bagasjerom, under panseret foran. Det er på hele 100 liter, er drenerbart – eller grunnet propp i bunnen kan det spyles og er således ideelt for ting som møkkete støvler eller sandete håndklær.

Bagasjerommet bak rommer 402 liter. Sammen med «frunken» gir dette en bagasjeromskapasitet på over 500 liter med alle setene i bruk.

Les og se mer om nye Ford Mustang Mach-E her

Lås opp og start bilen med mobilen

Du åpner og starter bilen med «telefon som nøkkel». Ved hjelp av Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen låses den av seg selv.

Skulle batteriene på telefonen være utladet, kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe for å låse opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

Tilgjengelig med hengerfeste

Avtagbart tilhengerfeste vil være mulig å ettermontere hos forhandler. Tilhengervekten er på 750 kg, og er tilstrekkelig for de fleste behov. Om man i spesielle tilfeller har behov for større kapasitet vil forhandler være behjelpelig med å finne løsninger.

Bilen er foreløpig ikke godkjent for taklast, men den har 60/40 nedfellbart baksete. Det blir også utviklet løsninger for skistativ montert på hengerfestet.

To batteripakker og lynlading

Mustang Mach-E kommer både som standard range (med et 75 kWt batteri) og Long Range (99 kWt batteri). Sistnevnte har en anslått WLTP-rekkevidde på opptil 600 km med bakhjulstrekk.

Med en maksimal ladehastighet på 150 kW vil en Mustang Mach-E long range med bakhjulstrekk lade opptil 93 km på 10 minutter**. En standard range Mustang Mach-E lades fra 10 % til 80 % på rundt 38 minutter**.

** Ladetidene er basert på datasimulerte forsøk. Ladehastigheten reduseres når batteriet nærmer seg fullt. Resultatene kan også variere etter batteriets tilstand, temperatur og når ladingen skjer

Ford med dobbeltseier da årets beste nyttekjøretøy ble kåret

Ford gjorde rent bord da årets priser for lette nyttekjøretøy i 2020 ble delt ut. Mens elektrifiserte Ford Transit Custom Hybrid line-up ble kåret til International Van of the Year (IVOTY) 2020, vant Ford Ranger prisen som beste pickup, International Pickup Award 2020 (IPUA).

Les mer »

Ford lanserer «Smart Lab» med prøvekjøring på kjøpesenter

Som et av de første landene i verden etablerer Ford i Norge et nytt og unikt opplevelsessenter på kjøpesenter med muligheten for prøvekjøringer.

Les mer »

Ford lanserer S-MAX og Galaxy hybrid

Tidlig i 2021 kommer den nye 7-seters familiefavoritten Ford S-MAX, sammen med storebror Ford Galaxy som hybrid. – Vi er svært fornøyde med snart å kunne tilby begge de populære familiebilene Ford S-MAX og Ford Galaxy som hybridversjoner. De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue dieselmotor, uten at det går på bekostning av […]

Les mer »

Nå kan Ford Transit gå på fossilfri og bærekraftig frityrolje

Ford har nå godkjent bruk av 100 % biobasert drivstoff i alle sine Transit nyttekjøretøy med 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den fornybare plantebaserte dieselen (HVO) er laget av vegetabilsk matoljeavfall.

Les mer »